2024-01 Vårmøte

Fellesmøte for PAF og NFF-Pensjonistforum

Tirsdag 16. april 2024 

Besøk på FARMASIET, Norges største nettapotek, 

Adresse Toveien 49, 1540 Vestby

 

Transport til og fra Oslo S – Farmasiet

Oppmøte Oslo S kl. 10.00, under klokken midt i hallen.

 

Tog fra Oslo S til Vestby kl. 10.22. Billett kjøpes av den enkelte (VY app).

Maxitaxi fra Vestby stasjon til Farmasiet ca. kl. 11, foreningene betaler.

Retur med taxi og tog fra Vestby stasjon kl. 15.10.

 

Gi beskjed ved påmelding hvis du ordner egen transport.

 

 

Program

Informasjon om Farmasiet og omvisning i lokalene og de nye automasjonsløsningene, samt

nytt apoteksystem, ved driftsdirektør Stig Henning Pedersen, som vil være vår vert for dagen.

 

Ca kl. 12: Lunsj. 

Denne koster kr 150 per person og betales av den enkelte ved påmelding.

Vipps til Inger Wabø 48250195.

 

 

Bindende påmelding med betaling til Ingerwa@gmail.com innen 5. april.

 

 

Vel møtt!

 

Hilsen

 

NFF-Pensjonistforum                           PAF

v/Nina Refsum (leder)                             v/Rolf Hermansen (president)




Referat fra Vårmøte - besøk hos Farmasiet på Vestby 16. april 2024         

Ved Rolf Hermansen, president PAF


Vårmøte – nå som et etablert fellesmøte for medlemmene av PAF og NFF Pensjonistforum – ble denne gang avviklet som en ekskursjon til Norges største nettapotek, Farmasiet.

 

Driftsdirektør/apoteker Stig Henning Pedersen tok imot 37 nysgjerrige deltakere som gjerne ville ha svar på spørsmål om hvordan et nettapotek fungerer og hvordan det er å jobbe der.

 

Vi ble først ført inn i en stor lagerhall på 2000 kvadratmeter med et mangfold av hyller og stativ knyttet opp mot en rekke transportbånd som gikk i ulike retninger. Takhøyden var over 12 meter, så det var plass for å utvide lageret betraktelig om utviklingen gikk som man håpet. Foreløpig ligger omsetning via nettapotek på 3-4 % i Norge, hvorav Farmasiet står for halvparten. I Sverige går 20-25% av bestillingene over nett. Dette er bakgrunnen for mene at det foreligger et potensiale i Norge. 

 

Gjennom prosesser med strekkoder og QR koder, kunne 80% av pakningene/etiketter kontrolleres automatisk via skannere langs transportbånd. Øvrige varer var enten ukurante for maskinene (f eks små Livostin øyedråper eller stor Carbaderm pumpeflaske, bleier) eller krevde spesiell håndtering, som A og B preparater. Reseptpliktige preparat ble plukket fra «A-frame» (kjent fra NMD). En løsning for kjølevarer er foreløpig ikke etablert.

 

Farmasiet har avtale med flere distributører. Ved mottatt bestilling før kl 12, kunne de levere pakke til kunden samme dag innenfor Stor-Oslo området.

Etter lunsj tok så Stig Henning oss gjennom det som skjedde i forkant av ordreekspedisjonen. Farmasiet har ansatt 10-12 farmasøyter. Med apotekteknikere, logistikkpersonale, og andre funksjonærer, utgjør de rundt 50 personer. Det legges vekt på at farmasøytene har gode norskkunnskaper. Ifølge Stig Henning, får Farmasiet mange jobbsøknader når en stilling lyses ut.

 

Alle resepter håndteres i en ordre, med eller uten andre type varer. Farmasiet har utviklet sitt eget reseptordreprogram. De har også sine egne standard informasjonstekster. Apotekeren demonstrerte med eksempel hvordan ulike problemstillinger knyttet til resept håndteres av farmasøytene i systemet. Kontakt til leger og kunde skjer via telefon og SMS. På samme måte som tradisjonelle apotek, mente han. 

 

Sett med farmasøytiske øyne, var den mest iøynefallende konsekvens av arbeidsorganiseringen i nettapotek at farmasøyten var helt frigjort fra pakningshåndtering. Dyrbar tid brukes ikke på logistikk, men kun på farmasøytiske problemstillinger gitt via PC skjermen. Sett fra den tradisjonelle siden, oppnår ikke farmasøyten det fysiske møte med kunden. Hva foretrekker du? Både og?