Vadstena ref.

For å lese rapporten og se bildene, trykk på vedlegget nederst.

Referat fra førjulstur til Vadstena 24. – 26. november 2010

Turen foregikk med buss og startet fra Oslo Bussterminal onsdag 24. november kl.0900. Det var morsomt å se vår tur på de elektroniske tavlene i avgangshallen: ”PAF til Vadstena fra spor nr.4 – avg.kl.0900”.

Deltagerne – 33 i tallet – var ute i god tid, så vi kom oss av gårde, presis på slaget. Turen gikk langs E18 over Ørje og videre til Karlstad. Nord for Karlstad var det bestilt lunsj på Apertin Herrgård kl.12, og det var deilig å strekke bena. Vi startet i kuldegrader og vind fra Oslo, og innover i Sverige kom også et lett snøfall. Så rammen rundt en juletur ble ganske så riktig!

Så var det inn i bussen igjen, hvor vår sjåfør Jan Egil og bussguide Yngvar tok oss videre via Kristinehamn og derfra sydover via Motala til Vadstena by, som var vårt reisemål. Byen ligger vakkert til ved Vättern’s østlige kyst og har bare vel 5.000 innbyggere.

Vi ankom Vadstena Klosterhotell ca.kl.17 og sjekket inn. Halvparten bodde i hovedbygget og resten i et separat bygg, Klostergården, på den andre siden av Vadstena klosterkirke. Med kofferter og vind og snø tok det oss 4-5 minutter å gå dit, og det var synd at gruppen vår ble splittet. Men slik var det. Middag og frokost hadde vi selvfølgelig felles, i spisesalen i hovedbygget. Senere ble vi fortalt at spisesalen tjente som sovesal for munkene (!) i det tidligere nonneklosteret! Derfor kaltes også spisesalen for ”Restaurant Munkklosteret”.

Etter middag og kaffe gikk vi til orgelkonsert i Klosterkirken. Organisten ønsket oss velkommen og fortalte hva han skulle spille i sin ca.35 minutter lange minikonsert. Repertoaret spente over mye: fra franske komponister til Bach til folkemelodier fra Dalarna til Duke Ellington’s Almighty God fra hans Sacred Concert. Kirken var virkelig kjempestor og med lang etterklang, så vi ble anbefalt å sitte bakerst i kirken, ikke for langt unna orgelet. Det ble en høytidsfull halvtime og vel så det, da det også var forskjellige temautstillinger i kirken. Klosteret hadde bare 60 nonner og 25 munker i sin tid på 1400 og 1500-tallet, så hvorfor da så enorm stor kirke? Jo, Vadstena Kloster lå langs en av de største pilgrimsledene i middelalderen og var i seg selv ett av de store vandrermålene i kraft at det var bygget av Den Heliga Birgitta. For de ”ivrigste” pilgrimene gikk imidlertid ferden videre og helt opp til Nidaros.

Etter en god natts søvn og deilig frokost ble vi tatt med på en guidet byvandring i Vadstena. Vår lokale guide, Bengt W., var et funn! Han må ha bakgrunn som skuespiller i yngre år. På en egen levende måte satte han oss inn i historien til Vadstena, både til byen og til klosteret og spesielt til ”Den Heliga Birgitta”. Den eldste bygningen på klostereiendommen var opprinnelig et staselig slott for kong Magnus II Eriksson og hans dronning Blanka. Der levde de et utsvevende liv, så utsvevende at slottet ble et reisemål for adelige og fyrstelige personer fra det meste av Europa. Så blir Birgitta Birgersdotter i 1335 ansatt som overhoffmesterinne. Hun var av rik slekt, er meget religiøs og kritiserer kongen og dronningen for deres utsvevende liv. Hun forlater derfor hoffet etter 6 år og legger ut på flere pilgrimsreiser, bl.a. til Nidaros og til Santiago de Compostela i Spania.

Når hennes mann dør, begynner hun å få mange åpenbaringer fra Gud, Kristus og Maria. Disse blir nedskrevet av hjelpere og betegnes i dag som svensk middelalders litterære hovedverk. Ett av disse var at Gud hadde pålagt henne å stifte et dobbeltkloster (både for nonner og munker) og at det skulle ligge i Vadstena. Etter mye ”om og men” går kong Magnus med på å skjenke henne bl.a. slottsgården der og mer eiendom til for et slikt kloster. Men hun må også få pavens velsignelse, og det tar hele 24 år – i 1370. I alle disse årene bor Birgitta i Roma, og i ventetiden planlegger hun i detalj hvordan klosteret skal se ut og organiseres. Byggingen blir påbegynt etter pavens godkjennelse, men Birgitta dør i Roma før ferdigstillelsen, og før hun selv kunne returnere hjem. Men hennes kiste ble ført til Vadstena og gravlagt der. I 1391 ble hun helliggjort av den daværende paven. Hun ble opprinnelig feiret den 7.oktober hvert år, men i dag er det hennes dødsdag, 23.juli, som blir feiret. Birgitta’s historie er meget spesiell og mye kan også leses her på denne linken: http://www.katolsk.no/biografi/birgitta.htm

Klosteret ble lagt ned i 1595 som en følge av reformasjonen. Men Birgitta-ordenen eksisterer også i dag, i 5 kommuniteter, bl.a. i Vadstena, like ved hotellet. Dagens svenske orden er utgått fra et nederlandsk kloster. Her må også nevnes at en stor eplehage på det gamle klosterets eiendom besto av trær som var plantet i middelalderen – helt utrolig!

Guiden tok oss deretter inn i bykjernen i Vadstena, som var en pittoresk og sjarmerende by med gamle trehus. Gatene var trange og enveiskjørte, og Storgaten var gågate pyntet med lys til jul, og med mange spennende butikker - i alle slags bransjer. Blant annet kunne guiden fortelle at rundt Rådhustorget kunne man se bygninger både fra 1600-, 1700-, 1800- og 1900-tallet. Blant annet lå byens eneste apotek i 1700-tallsgården ved Rådhustorget. Apoteket var etablert i 1759, og fortsatt så man på vegger og i tak spor av gamle dekorasjoner. Men apoteket hadde i dag egen reseptur- og egen selvvalgsavdeling – i diskret stil, og meget sobert laget! Guiden berettet også stolt at det ikke var ett eneste kjøpesenter verken i eller utenfor byen!

Et par hundre meter fra bykjernen, nede ved Vättern’s strand, lå et digert slott og festningsverk: Vadstena Slott. Det var bygget av Gustav Vasa på 1500-tallet, først som festning til vern mot danske eller smålandske fiender, men senere bygget om til et flott renessanseslott. Det er i dag både et museum, men huser også offentlige kontorer. Denne dagen åpnet også årets julemarked som vi derfor fikk med oss. Guiden skulle så ta oss tilbake til hotellet via Strandpromenaden. Da var det flere av oss som var ganske frosne, så vi fikk tillatelse til å hoppe av etter slottet. Men jeg regner med at guiden fortalte mer om både byens sykehus (mentalhospital) og dagens Birgitta-kloster.

Resten av dagen, frem til middagen, var til fri disposisjon. Vi lunsjet og gikk i butikker (bolag) og koste oss i smågrupper. Om kvelden serverte hotellet en nydelig middag, bl.a. ble servert røket rådyrsfilet til forrett og ovnsbakt røye til hovedrett, nam, nam!

Sent på kvelden var det satt opp en kveldsvandring på Vadstena Slott, hvor de aller fleste deltok. Vi ble delt i 2 grupper og hentet på hotellet av en soldat i 1500-talls kostyme. Så ble vi ført gjennom slottets museumsområder som er innredet som de var på 15-1600-tallet. I dunkel belysning ble vi ført fra sal til sal og møtte utkledte guider som spilte historiske personer, og fortalte om livet på slottet. Vi lærte til og med å lade de gamle kanonene. Meget spennende og stor opplevelse! Den natten var det nok flere enn meg som drømte om prinsesse Cecilia!

Så ble det fredag og hjemreisedag. Tidlig frokost og start kl.0900 – presis! Reisen gikk en litt annen vei, idet vi kjørte rett nord til Ørebro, hvor vi skulle ha omvisning på slottet, som ligger midt i sentrum. Der ankom vi litt før kl.12, og en flink lokal guide tok oss med på en omvisning også her. Dette ble også oppført en gang på 1300-tallet, først som en borg. Det ligger på en øy i elven Svartån som fungerer som vollgrav. Vi fikk høre slottets historie i korte trekk og vandret rundt i slottet, først fra borggården til fangehullet, som kunne bli oversvømmet av elven under flommer. Ufyselig sted, men i dag også brukt til å arrangere spennende barneselskaper! Så gikk vi opp i 4.etasje og besøkte flere store saler, bl.a. Vapensalen og Rikssalen.

Slottet er i dag residens for Landshøvdingen i Örebro Län, som derfor legger beslag på hele 3.etasje i slottet. For øvrig var det også her et lokalt julemarked både inne og ute.

Etter en times tid fortsatt reisen hjemover, men først skulle vi ha lunsj, på Domle Herrgård, også den beliggende noen mil nord for Karlstad. Etter nok en nydelig lunsj fortsatte vi ferden på E18 mot Ørje og Oslo.

Jeg må innrømme at jeg ikke er hyppig på slike bussturer. Derfor var jeg imponert over vår buss som i likhet med fly hadde små skjermer som kom ned fra taket. På skjermene kunne vi følge med på kartet via bussens GPS hvor vi var og hvor vi skulle og hvor langt det var dit, og ikke minst når vi skulle være fremme! Utrolig fascinerende! Men i tillegg kunne vår guide spille DVD-plater med film. Og bussjåføren spilte av en film om sikkerhet på bussen! Så selv om det var en lang busstur, var det nok av underholdning.

Om ikke dette var nok, fikk vi også ordentlig, levende underholdning av Rolf Klevstrand som leste 3 dikt av Hjalmar Gullberg. I anledning av den forestående julen hadde Rolf plukket ut diktene: Herdarna, Josef og Maria. Det var vakre og ettertenksomme dikt, takk skal du ha, Rolf!

Så ankom vi igjen Oslo Bussterminal, denne gang noen minutter FØR tiden. Vi takket våre gode hjelpere: stødig sjåfør av 1.klasse Jan Egil og guide Yngvar, og vi takket hverandre for en flott og opplevelsesrik tur.