St.Petersburg

PAF til St. Petersburg 2015

Russlands nest største by viser oss landet på sitt vakrest. Byen er uten tvil Tsar Peter den Stores forsøk på å gjenskape det ypperste av europeisk eleganse i det som en gang var regnet som en utpost i Europa. Den ble grunnlagt i 1712 som et lite Venezia på 60 grader nord (samme som Oslo) og ligger spredt på 42 øyer i elven Nevas delta. Neppe noen annen by i verden har som St. Petersburg tryllet slik med fargene…!! I det særegne nordiske lyset fremstår bygningene i sine gule, grønne, røde og blå pastellfarger med en nesten ufattelig skjønnhet og eleganse.

Guiden IRINA

Mandag 04. mai – Tretti-tre pensjonerte apotekere med ledsagere reiste forventningsfulle fra Gardermoen til St. Petersburg. Der sto vår guide, Irina og ventet på oss, sjarmerende , kunnskapsrik og norsk talende. Hun fulgte oss tll Park Inn Hotellet Nevskij Prospekt, sentralt i byen, hvor vi spiste en sen lunsj. Etterpå samlet vi oss til foredrag av professor Kabakchi Viktor Vladimirovich om Russlands og St. Petersburg historie, inkludert beleiringen under 2. verdenskrig. En fin introduksjon til en opplevelsesrik uke.

Tirsdag 05. mai, Sightseeing St. Petersburg:

Etter frokost står Irina igjen klar for å vise oss mer av byen som gjennom årene har gjennomgått mange navneendringer,- fra St. Petersburg, Petrogard, Leningrad og nå igjen St. Petersburg. Vi kjørte gjennom byens hovedstrøk, Nevskij Prospekt, som ble konstruert av Peter den Store. Paradegaten krysser 4 øyer, er 4,5 km lang og 60 m bred. Han fikk sin fantasiby, og enhver kan selv se at det er en av Europas vakreste byer!

Vi besøkte festningsanlegget Peter og Paul. Bildet gir et lite inntykk av en av de vakre salene. Gull, stort sett bladgull, var flittig brukt i til dekorasjon i de fleste vakre interiører her.

Neste stopp var Isaac-katedralen, med bl.a. den 101,5 meter høye kuppelen med 100 kilo bladgull.

Lunsj på Literaturmoe Cafe og middag ble servert på Restaurant Russian Vodka Room nr 1, en av St. Petersburg mest populære restauranter. Her står russiske tradisjoner i høysetet både når det gjelder mat, drikke og musikk.

Onsdag 06. mai, St. Petersburg m/ Vinterpalasset og Eremitagemuseet, folkloreforestilling Nikoaevsky Palace:

Langs boulevardene og kanalene så vi elegante palasser og gedigne kirker idet vi kjører til Eremitagen. Bak Vinterpalassets pastellgrønne barokkfasade finnes en av verdens største kunstsamlinger i saler med marmortrapper og forgylte stukkdekorasjoner.

Palasset ble grunnlagt av Katarina den Store i 1764 og har i dag en utrolig flott samling av mer enn tre millioner kunstgjenstander.

Dagen ble avsluttet med middag og show på Nikoaevsky Palace der vi opplevde russisk folklore og kulturelle og historiske høydepunkt i fargerike kostymer, med musikk og dans. Selvfølgelig med russisk champagne og snacks til!

Dag 4, Torsdag 07. mai, Metro og Det Russiske Museum:

Samlet gikk vi til metrostasjonen og reiste til flere holdeplasser, bl.a. Puskin stasjon. Det som overrasket oss var utsmykking og statuer inne i stasjonene, lange rulletrapper og renslighet.

Vi gikk etter lunsj videre til Det Russiske Museum. Museet er det første statlige museum i Russland, og ble etablert i 1895 av Tsar Nicholas II. Det Russiske Museum befinner seg i flere bygninger, Benois Wing,

Marble Palace, Mikhailovsky Palace, Mikhailovsky Castle og Stroganov Palace, med Mikhailovsky Palace som det sentrale midtpunktet. Vi fikk også tid til besøk på det imponerende Monumentet to the Heroic Defenders of Leningrad.

Fredag 08. mai, St. Petersburg m/ Sommerpalasset Petrodvorets:

Tsarfamilienes sommerpalasser ligger like sør for St. Petersburg. Vi kom ditt med hydrofoil båt. Peter den Store ønsket å skape sitt eget Versailles, og mange mener at Petrodvorets overgår Versailles.

Det Store Palass med sin 270 meter lange fasade med den store kaskaden med 3 kunstige vannfall, 64 springvann og 37 forgylte statuer, et vakkert og imponerende syn! Inne i Storpalasset fikk vi se Tsarenes ufattelige pomp og prakt, og den verdifulle samlingen av kunst, møbler og porselen. Etter besøket ble det lunsj i Restaurant Orangerie. Været under oppholdet har vært solfylt men litt kjølig. I dag ble det noe regn for første gang.

Lørdag 09. mai, St. Petersburg fra vannet:

Hele uken har vi lagt merke til forberedelser til feiring av 70års dag for seier over Tyskland. Gatene er pyntet og alt er enda renere enn vanlig. Utenfor vårt hotell ble gaten vasket hver dag, men i dag hele 3 ganger!

I dag opplevde vi byen fra vannet. Første del gikk gjennom noen av byens 43 kanaler, som har

gitt St. Petersburg tilnavnet Nordens Venezia. Etter båtturen har vi ettermiddagen til egen

rådighet. De fleste benyttet anledning til å se prosesjonen hvor tusenvis av folk i alle alder gikk med store bilder av sine slektninger som hadde mistet livet i krigen og under der 900 dager lange beleiringen.

Søndag 10. mai, Tsarskoe Selo:

I Tsartiden flyttet aristokratiet til Tsarskoe Selo, 30 km sør for St. Petersburg for og være i nærheten av den keiserlige familie. Den lille byen er dominert av 2 palasser, Katarinapalasset,bygget av Keiserinne Elizabeth til minne om sin mor, Katarina 1., og Alexanderpalasset, som

var den siste russiske Tsar’s bolig. Ved siden av å se disse flotte palasser og parkene med innsjøer fikk vi opplever russisk sang i et lite kapell. Vi avsluttet besøket med en fest lunsj.

Ballett forestillingen i Erimatasjen teater senere på dagen – en fin avslutning på turen.

Mandag 11. mai, St. Petersburg - Gardermoen:

Reisen hjem til Norge gikk som planlagt og tilbakemeldinger fra deltakerene var bare positive. Vi var heldig med været, glad for å ha besøkt St.Petersburg utenom den store turist sesongen, glad for ekstra overraskelser lagt inn i programmet, en dedikert buss som kjørte oss fra sted til sted, og utrolig fornøyd med guiden Irina og all den kunnskap hun delte med oss.

Takk til Intouirst og 4 Seasons for et imponerende opplegg.

Flere bilder ligger på siden NYHETER