Elben elvecruise referat

24. – 31. mai 2014

Pensjonerte apotekere og ledsagere, 36 i tallet, møtte forventningsfulle opp på Gardermoen flyplass lørdag 24. mai. Der ble vi ønsket velkommen av reiseleder Kjell fra Escape, som fulgte oss på hele turen til vi landet på Gardermoen påfølgende lørdag. Et fly fra Norwegian tok oss til Berlin der vi gikk om bord i en behagelig buss. Etter en liten rundtur i byen med bussen fikk vi tre deltagere til med oss. Da var vi fulltallige, nemlig 39 i alt. Kursen ble så satt mot Potsdam som ligger ved Elbe-Lübeck-kanalen. Vi så den vakre byen der vi passerte flere flotte slott og palasser, alle med karakteristisk arkitektur fra den tid de ble bygget. Allerede her fikk vi forsmak på det en del av uken skulle gi oss mange eksempler på.

Første delmål var nå nær. Hotellskipet MS Katharina von Bora lå ved elvekanten og ventet på oss. Mannskapet ønsket oss velkommen og viste oss til våre nydelige utvendige lugarer. De var ikke store, men svært praktisk innredet. Tror alle hadde den plassen som trenges. Samme ettermiddag kastet vi loss. Cruiset hadde begynt. Hele tiden ble vi betjent og vartet opp av et mannskap på 23 fra ulike nasjoner i Europa og Asia. Alle var blide og hyggelige uansett tid på døgnet.

Forpleiningen var rikholdig og velsmakende. Dagen startet med stor frokost buffet. Både lunsj og middag besto av fire retter. Til hvert måltid kunne vi velge mellom hovedrett av fisk, kjøtt, vegetarmat eller en regional rett. Noe for enhver smak og alt servert med smil. Alle som ønsket mer kunne få tidlig morgenkaffe i syv-tiden og en kveldsrett kl. 22. Adspredelser om bord var musikk hver kveld, daglige quiz-konkurranser og og/eller avslapning på stort soldekk.

Hovedaktiviteten hele uken var opplevelsesrike utflukter. Dyktigheten hos hver av de lokale engelsk talende guidene varierte noe, men de ga gjennomgående gode faktaopplysninger, mest eldre historie. Noen ønsket kanskje mer nåtids historie. Turen gikk jo gjennom tidligere Øst-Tyskland og Tsjekkia. Det er deler av Europa der det har skjedd de største politiske forandringer etter siste krig.

Etter å ha kommet ut i Elben ble kursen satt mot Magdeburg, delstatshovedstad i Sachsen-Anhalt. En by med 250 000 innbyggere. Der ble det en byrundtur med buss og til fots. Størst inntrykk gjorde kanskje Det grønne Citadell.

Hundertwasser Citadell

Et stort anlagt byggverk av den kjente arkitekten Hundertwasser. Bygningen var malt i sterk rosa og har mange tårn og gull kupler. Citadellet er plassert tett ved Domkirken og Delstatsparlamentet. Denne plasseringen utgjør sterke arkitektoniske kontraster og er meget omstridt. Byen hadde ellers mange grønne lunger i form av store parker.

Neste ilandstigning var i Wittenberg, også kalt Lutherstadt-Wittenberg. Byen var sterkt preget av bygninger fra 1400- og 1500-tallet. Den var et viktig senter for tysk politikk, kunst og kultur på den tiden. Reformasjonen startet i denne byen. Under byvandringen besøkte vi slottskirken der Martin Luther slo opp sine 95 teser på kirkedøren 31.oktober 1517. Kirken, som mye annet i byen, var tydelig preget av forberedelsene til Luther-jubileet i 2017. Husene til Luther og Melanchton, bykirken og slottskirken står fra 1996 på UNESCOs liste over verdens kulturarv fra 1996.

Martin Luther

Båten tok oss videre langs grønne og frodige elvebredder til Meissen. Byen som er mest kjent for sin berømte porselensfabrikk, grunnlagt i 1710, som siden har holdt produksjonen uavbrutt i gang. Der fikk vi følge prosessen fra bearbeiding av leiren, i hovedsak bestående av kaolin og feltspat, til utsøkte gjenstander som ble nennsomt håndmalt før siste brenning.

Underveis på Elben passerte vi flere sluser, men i Meissen var det «himmelens sluser» som åpnet seg – et ekstremt regnvær. Alle som var ute ble gjennomvåte, biler og busser sto fast i ½-1 meter gjørme. Det rammet også noen av oss og da var det bare å ta bena fatt og finne båten. Elben steg flere meter, noe som fikk følger for resten av cruiset. MS Katharina von Bora, navn etter kona til Martin Luther, ville ikke komme under de siste broene før Praha.

Dresden var neste oppankring etter en praktfull innseiling til byen i kveldsmørket. De storslåtte kirker og palasser var flott opplyste og speilet seg i elven. Eventyraktig. Vanskelig å forstå hvorledes byen har gjenoppstått så vakker etter at store deler av den indre by ble knust og jevnet med jorden etter bombing i februar 1945. Mange av de største bygningene er gjenreist og rekonstruert til opprinnelig prakt. Vi besøkte bl.a. Zwingerpalasset og Frauenkirche. Forståelig at byen blir kalt Elbens Firenze.

På ferden videre delte vår gruppe seg. Noen fulgte båten, mens andre tok en busstur gjennom et fjellområde. Det besto av høye klipper, dype juv og mange grotter. Alle ble igjen samlet på båten lenger syd. Grensen til Tsjekkia ble passert og vi fikk en byvandring i Leitmeritz. Om kvelden kom vi til Melnik som ble cruisets endested. Nærmere Praha var det ikke mulig å komme med båt, vannstanden i Elben hadde blitt for høy. Men Praha var målet. Rederiet sørget for buss og ga oss en fin tur dit der vi kjørte gjennom store flotte jordbruksområder.

I Praha ble vi kjørt til borgen/slottet som ligger på høyden på vestsiden av Moldau. Vi vandret over Karlsbroen, besøkte den jødiske delen av byen og så den gamle synagogen som er den eldste gotiske bygning i Europa. Byen var full av entusiastiske turister som oss og vi smøg oss frem i gatene, også det astronomiske uret på fasaden av rådhuset ble tatt i øyesyn.

Lørdag morgen sto buss klar for å kjøre oss til flyet med kurs for Gardermoen. Vi var fulle av inntrykk og gode opplevelser. Takk for turen!